Varanasi

21 maart 2018 - Varanasi, India

Maandag 19 maart

Terwijl de rest van de groep al om 6 uur sochtends met de bus vertrok (en om 18.30 uur aankwam) vlogen wij met nog een ander stel om 15.30 uur met air india in 45 minuten naar varanasi. Daarna nog 45 minuten met een busje naar ons hotel en om 17.30 zaten we in de bar te genieten met een wijntje en een biertje van deze easy going reisdag. Daarna lekker eten bij de pizza hut en heerlijk slapen.                             Dinsdag 20 maart                                                                                                               Om 9 uur gingen we naar de sarnath tempel in varanasi. Dat is een tibetaanse tempel, heel mooi. Daarna gingen we naar de tempel waar buddha voor het eerst gepreekt heeft. Het was er heel druk, ook omdat er hele groepen pelgrims uit myammar en monniken uit thailand (te voet) naar hier waren gekomen. De daila lama was ook in varanasi, maar die hebben we niet gezien. Ook geen andere lama's!  De opdringerige verkopers waren er al wel. In de tempel waren schitterende muurschilderingen en een gouden beeld van buddha te zien. Vlakbij staat nog een grote massive stoupa gebouwd ter ere van buddha. Daarna bezochten we het museum. Daar zag je de oude, helaas meestal grotendeels verwoeste beelden, veroorzaakt door oude moslim moghulheersers. Ook staat er het overblijfsel van het originele kenmerkende beeld van india. Dat is een zuil met daarop een lotusbloem (symbool van het hindoeisme), daarboven vier wielen met ertussen een hert, olifant, paard en een buffel (symbool van het boedisme). Daarboven staan weer vier leeuwen kijkend in de vier windrichtingen. Vervolgens gingen we naar een weverijdemonstratie, waar het de verkoper toch nog lukte om riet en jessie de das om te doen, te weten een mooie half zijden half kashmier sjawl, natuurlijk voor een vriendenprijsje!!! Daarna hadden we zowaar een uurtje pauze. Om 15.30 uur gingen we met een fietstaxi door het oude centrum van varanasi. Een hele belevenis voor de mannen. Jessie en riet vreesden voor hun leven! Alles krioelt en toetert door elkaar, koeien lopen te pas en te onpas over de weg. Bedelaars zonder armen en/of benen kruipen er ook tussendoor en alles gaat net niet fout. Je kunt er soms letterlijk over de mensen lopen! Na de fietstaxi moesten we nog een eindje lopen naar de bekendste van de 84 gath's, waar aan de oever van de ganges dagelijks 150 lijken verbrand worden

1. Lydia:
    21 maart 2018
    Indrukwekkend!!! Wat is het verkeer hier dan goed geregeld. Jullie moeten weer leren om tussen de lijnen te rijden en over de stoep te lopen. Enjoy!!! 😘😘😘