Namasthee of te wel goededag

13 maart 2018 - Jaipur, India

Het buitenetentje bij het paleisje was erg gezellig. Zang, dans en poppenkast. Ed liep voorop in de  polonaise, toen had je de poppen helemaal aan het dansen.

11 maart vandaag bezoeken we op onze zgn. vrije dag eerst de witte marmeren Birla tempel, die in 1988 is gebouwd door de zeer rijke Birla familie, ter ere van de god Visjnoe en zijn vrouw Lakhsmi. Heel mooi. Bij de tempel waren Riet en Jessie echte Bollywoodsterren, moesten steeds op de foto met Indiase dames. Daarna een bezoek aan Jantar Mantar. Het grootste buiten-observatorium van India gebouwd rond 1730. Je kunt er de tijd aflezen, sterrenbeelden, de hindoekalender, de baan van de planeten zien. Sommige vrouwen konden zelfs zien wanneer ze over tijd waren.

Vervolgens gingen we naar het Citypalace, oftewel Mubarak Mahal van 1730. In dit complex zijn allerlei voorwerpen en bezienswaardigheden van diverse Maharadja's te zien. Zo had je o.a. De dikke en de dunne Maharadja, de dunne leek op John Lennon en de dikke had broeken van 1.50 mrt breed maar die kreeg hij met olifantenkorting. Hij had er flink de wind onder getuige het paleis van de Winden. We kregen nog een demonstratie tulband aanmeten, daar moet je goed je hoofd bij houden.

S'avonds bezoek aan een Bollywoodfilm. Niet te verstaan maar het ging over een man die maandverband voor zijn vriendin  namaakte vanwege de kosten. Na 3 kwartier zagen we het verband niet meer en gingen terug naar het hotel. Lekker eten op het dakterras en op tijd naar bed.

12 maart

Om 9.00 uur gingen we op weg naar Agra. Het hoesten in de bus begon vandaag bij de laatste rijen. Ed was niet lekker. Na een koffieshop en lunch kwamen we aan in Fatehpur Sikri, een oud tempelcomplex dat sjah Akbar heeft laten bouwen voor al zijn 300 vrouwen en 500 concubines. Een bezige bij. Hij was een groot liefhebber van mens en dier vooral olifanten. Als een onderdaan echter gestraft moest worden kon de straf bestaan uit het vertrapt worden door zo'n jumbo. Ondertussen amuseerde de sjah zich prima in een kingsize stenen bruidsbed met zijn vrouwen en vriendinnen. Harry Mulish zou er jaloers op worden. Op weg naar het hotel reden we langs een pelgrimstocht.

13 maart

Dag van de Taj Mahal. Om 6:30 stonden we voor de ingang en toen was het al druk. Sjah Jahan liet deze witmarmeren graftombe bouwen voor zijn vrouw Mumtaz Mahal die stierf bij de geboorte van haar 14de kind. Er is van 1631 tot 1653 door 20.000 man aan gewerkt. Sjah Jahan wilde voor zichzelf een zwarte Taj Mahal bouwen maar dat is er niet van gekomen. Hij kon geen zwartwerkers vinden. Nu liggen ze beide in de Taj Mahal. Vanmiddag gaan we het Rode Fort bezoeken.

Groeten Hare Krishna RIEDJEBE

1. Els:
    13 maart 2018
    Overweldigend zo veel cultuur in korte tijd.
    Mooi hoor.
  2. Leuni:
    13 maart 2018
    Leuk, Opstaan en dan lezen: goedemorgen Nederland bij het ontbijt........
  3. Peet:
    13 maart 2018
    Weer mooie verhalen. Het blijven rara Chinezen die Indiërs. Veel plezier verder.
  4. Leo en Corry:
    13 maart 2018
    Oh, wat een leuke verhalen weer. Fijn dat je zoveel informatie bij de foto's geef, het leef dan meer. Een geweldige reis hoor!!!!
  5. Y.G.M. korver:
    13 maart 2018
    Geweldige foto's en weer een prachtig verhaal. Dankjewel jongens, ik geniet er elke keer weer van!!!!
    Knap hoor dat jullie ondanks het volle programma, toch de tijd vinden om ons mee te laten genieten
  6. Anna en GOoijert:
    13 maart 2018
    Pracht verhalen en zo uitgebreid ondanks het drukke programma, knap hoor
  7. Jan en Lia:
    13 maart 2018
    Wel waar voor je geld als je half zeven al bij de Taj Mahal bent. Ik moest even goed kijken naar de foto. Eerst dacht ik wat een hoop lui met zwarte jurken aan. Toen kwam ik er achter dat het de gesnoeide cipressen waren. En, echt nog niets gedronken, hier is het 15uur 45. Jan
  8. Ed:
    13 maart 2018
    Ha jan, volgens mij ben je nog vroeger opgestaan dan wij en heb je slecht geslapen? Of Misschien moet je langs Sanders?
  9. Ellen:
    16 maart 2018
    Mooi verhaal weer. En we kunnen het duidelijk volgen wat jullie doen allemaal. Isa is afgelopen Woensdag Avond ingeschreven op haar nieuwe school! Het Lentiz Revius Liseum in Maassluis! In Mei krijgen we nog verdere informatie en Isa komt ook alvast een dag voor de Zomervakantie naar die school om kennis te maken met haar klasgenoten en Klas!
  10. Leo en Corry:
    17 maart 2018
    Weer mooie verhalen, leuk, dan kunnen we mee reizen. En met de foto's erbij leeft het helemaal. Leuk hoor om dat allemaal te zien! Geniet nog volop verder, wij kijken uit naar alweer nieuwe foto's en verhalen.!