Jaipur

10 maart 2018 - Jaipur, India

9 maart

Een lange dag in de bus. Het was maar 260 kilometer maar voordat je delhi uit bent ben je twee en een half uur verder. Goodbye Delhi! Zullen we hier ooit nog komen?

Onderweg de zegen gevraagd van de goden, een aantal enorme beelden, De godsdienst speelt in india een belangrijke rol. Mensen zijn erg gelovig. Armoe viert hoogtij maar de goden worden door vrijwel iedereen vereerd. Het bijgeloof is enorm, geef de goden een krans afrikaantjes en ze zijn je goedgezind! Er wordt naar ons gelachen en gezwaaid onderweg. Ook willen ze wel met je op de foto, waarschijnlijk omdat we een witte huid hebben die zij ook prachtig vinden. En wij willen zo graag bruin worden.

De lunch wordt gebruikt in een wegrestaurant dat er niet verkeerd uitziet. We kunnen kiezen uit indiase hapjes en, niet te geloven, een kaastosti!  Velen uit onze groep kiezen nog voor veilig en nemen de tosti.

Na de lunch de weg vervolgd naar jaipur, waar we rond half zes binnenreden, ook een drukke stad maar het oogt gezellig (rommelig). We reden langs de moslimwijk en zagen tot onze hilariteit de varkens in die wijk rondscharrelen. Hoe onrein!  Je waant je in een sprookje, je ziet  koeien, varkens, geiten, apen en kamelen rondscharrelen, gewoon tussen alle mensen.

Aangekomen in het hotel nog even wat uitgerust, daarna de bar bezocht, waar het "happy hour" bleek te zijn! Boften wij even, 2 voor de prijs van 1. Na een heerlijk Indiaas buffet ( veel vegetarisch ) slapen! Ook heerlijk! Ed heeft keelpijn en sluit zich dus aan bij bert en riet. Met jessie hebben we veel medelijden, ze zit onder de muggenbulten. Ze heeft zelfs een middeltje gekregen vanmarie jose, de reisleidster. Hopen dat de jeuk snel minder is.

10 maart

Vroeg weg in verband met de warmte! Om acht uur zaten we in de bus met bestemming het paleis van de maharadja. Dit Amber Fort geeft een beeld hoe de maharadja en zijn gevolg zich omringden met marmer, rode zandsteen, zilver  en spiegels . Tot zijn gevolg behoorde ook een harem van 364 dames. Mocht hij elke dag van een dame gebruik maken had hij 1 dag per jaar rust!, Hij is niet oud geworden!,,

Midden in jaipur, wat de roze stad wordt genoemd (in het centrum is alles roze geschilderd, dit ter ere van de engelse prins albert die ooit deze stad heeft bezocht) ligt het paleis van de Winden, in een woord prachtig!  Daar zijn we nog even gestopt om fotos te maken. Vervolgens door naar het Amber Fort waar we in jeeps naar de ingang werden gebracht. Voorheen gebeurde dat op een olifant ar omdat deze dieren zo slecht worden behandeld heeft fox dit gebeurden afgeschaft. HUlde aan fox! Er zijn nog wel toeristen die gebruik maken van deze dieren.

Na het bezoek aan het paleis hebben we gezien hoe stoffen worden bedrukt en tapijten worden geweven en geknoopt, uiteraard een grote shop daarna waar je kon kiezen uit vloerkleden van 200 tot 10.000 euro! En nog duurder. Terug naar het hotel. Vanavond gaan we eten in een klein paleis. Ben benieuwd!  Schijnt erg lekker en leuk te zijn. We houden jullie op de hoogte.  VOor nu, de groeten uit een zeer zonnig india.

1. Lydia:
    10 maart 2018
    Gaaf hoor! Smakelijk geschreven. Ik zie alles voor. Op naar het volgende avontuur. 😘😘😘
  2. Leuni:
    10 maart 2018
    Gaaf om zo met jullie mee te reizen.en heel erg jaloers. Fijne tijd...
  3. Len:
    Leuk geschreven.
    Jammer dat de goden er niet voor zorgen dat iedereen in India het goed heeft.
  4. Remco:
    10 maart 2018
    Leuk allemaal. Wij hebben destijds wel gebruik gemaakt van de olifanten, maar hadden eigenlijk gelijk spijt. Op de terugweg maar gaan lopen.
  5. Peet:
    10 maart 2018
    Weer een leuk verslag. Jaipur is een bizarre stad. Heel herkenbaar wat jullie zien. Wij verblijven in Hilvarenbeek, ook leuk. 😂😂
  6. Frans en Els:
    10 maart 2018
    We reizen met jullie mee en genieten van julllie belevenissen. Wel gauw beter worden hoor!
    Veel plezier!
  7. Bert en Carla:
    10 maart 2018
    Wat gezellig om zo met jullie mee te reizen heerlijk zonder muggenbulten :).
    Alle 4 de groetjes uit Bleiswijk en veel plezier!
  8. Wout en Joke:
    10 maart 2018
    Heerlijk om zoveel te zien en mee te maken! En wat een andere wereld. Wij komen net van de veluwe, mag je blij zijn als je een hert of wild zwijn ziet😬 Maar ook heel leuk, ietwat anders😘
  9. Leny:
    10 maart 2018
    Weer een geweldig verhaal....dankjewel hiervoor...
    De foto's zijn ook weer prachtig!!!
    Succes met de zieken onder jullie..... kijk uit naar het volgende reisverslag...
  10. Y.G.M. korver:
    10 maart 2018
    BEDANKT alweer voor dit prachtige verslag. Jammer lieve zus van die ellendige jeuk. Ik weet wat het is en voel met je mee. Beterschap, ook voor de anderen zodat jullie weer ongestoord kunnen genieten.
    Lieve groetjes en ik verheug me al op het vervolg
  11. Jan en Lia:
    11 maart 2018
    Leuk om zo mee te reizen met jullie. Wel ontzettend intensief, niet alleen zo'n lange dag in de bus en vroeg weer op, maar ook al die indrukken.
  12. Leo en Corry:
    11 maart 2018
    Wat een geweldige reis en wat zien jullie fantastische dingen. Fijn dat we zo met jullie mee kunnen reizen. Dank ook voor de foto's, prachtig allemaal! Beterschap voor de "zieken".
    We wachten je volgende verhaal af!
    Groetjes, Leo en mij.
  13. Ellen:
    11 maart 2018
    Niet zo mooi van het ziek zijn. Foto’s ook weer erg mooi. Hopelijk snel weer beter. Geniet van het weer en dergelijke.
    Liefs
    Paul,Ellen,Lukas en Isa.
  14. Annelies Gerritsen:
    12 maart 2018
    Wat een prachtig reisverslag. Heerlijk om te lezen. Wij genieten mee.
    Nog veel reisplezier en mooie verhalen !
    Groetjes Annelies en Ad