Agra en orcha

16 maart 2018 - Orchha, India

na het bezoek aan de taj mahal hadden we even een momentje voor onszelf. We konden ons late ontbijt nuttigen, dat prima smaakte.  Wat een straf, vroeg op en zonder ontbijt op stap.

Om half vier vertrokken we naar het rode fort in agra. Ondanks het latere tijdstip was het nog gruwelijk warm. Aan dit fort hebben de sjahs 90 jaar gebouwd.. Steeds een andere generatie voegde iets toe. De laatste, sjah jahan, die de taj mahal had laten bouwen vor zijn geliefde mumtaz, heeft hier gevangen gezeten. 1 van zijn 4 zoons was lichtelijk de weg kwijt en sloot zijn vader op. Hij wilde aan de macht.

Het fort bood uitzicht op de taj mahal waardoor de gevangen genomen sjah altijd naar de rustplaats van zijn geliefde kon kijken.                                                                         Terug naar het hotel en weer even tijd voor onszelf. Niet lang want om half zeven werden we opgehaald voor een kookdemonstratie bij een gezin thuis. we hadden ons er niet veel van voorgesteld maar juist dan valt het mee. De kool en de geit werden niet gespaard en sonja  bahar had alles lekker klaargemaakt. Wij mochten dit allemaal opeten!  Daarna lekker slapen en de volgende dag, de 15e, met de trein van agra naar jhansi.                                                                                                                               Deze treinreis duurde ongeveer 3 uur. Bij het uitstappen hadden we een conflict met de italiaanse maffioso. 1-0 voor nederland en geen verlenging!!!                                 Daarna was het nog 25 kilometer met de bus naar ons hotel. Het amar mahal hotel in orcha. Ons mooiste hotel tot nu toe. We werden ontvangen door de rattenvanger van hamelen. Er was ook geen rat meer te zien!                                                                 Na de lunch met de tuc tuc enige bezienswaardigheden bekeken. We bezochten een aantal prachtige tempels die mooie onderdelen bevatten, maar door beschadigingen en berovingen niet meer mochten worden gebruikt. Deze tempels waren ontheiligd. Daarna, ook per tuc tuc naar de laxmi tempel waar prachtige wand- en plafondschilderingen uit 1650 te zien waren. Tenslotte bezochten we het jahan mahar paleis. Ook gebouwd rond 1650 als geschenk aan voornoemde sjah, die hier wilde logeren. Hij heeft hier slechts 1 nacht geslapen!!! De bouw nam 20 jaar in beslag en het hindoesme zegt dat een gegeven kado nooit mag worden teruggenomen. Het staat dus al honderden jaren leeg. Wat een verspilling!                                                             16 maart - een vrije dag. Maar enthousiast als we zijn tuctucten we nasr het dorp verderop voor een bezoek aan de plaatselijke schooltjes. Voorzien van stiften, pennen, boekjes en snoep werden we met open armen ontvangen. Tijdens de dorpswandeling bezochten we een pottenbakker waar we wel een potje konden breken.

Een bezoek aan de mandenmaakster was het slot van de excursie. Daarna terug naar het hotel waar we de rest van de dag ter vrije besteding hebben. Lekker een biertje! Daar hebben we trek in. Tot snel allemaal 👫👫

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jim:
    16 maart 2018
    Link van jullie reisblog van Suzanne gekregen, leuk om op deze wijze jullie belevenissen te volgen. Veel plezier nog!