Namastee1

18 maart 2018 - Khajuraho, India

17 maart we vertrokken om 8:00 uur uit Orccha voor een busreiziger van 170 km. Naar Khajuraho. Onderweg dronken we koffie in het paleis van de Maharadja van Alipura. Het paleis kon wel een likje verf gebruiken. De Maharadja wilde graag met ons op de foto, dus vooruit dan maar. Terwijl we koffie dronken kwamen op de binnenplaats allerlei dorpelingen om te vragen of de Maharadja bepaalde zaken voor hun kon regelen.

Daarbij kusten zij zijn voeten. Het rook erg naar knoflook, dus wellicht zat er een teentje knoflook tussen. Een man kreeg door een oude vrouw flink de mantel uitgeveegd. Voordeel was, dat hij daarna met een schone lei en een schone mantel verder kon. Nadat onze chauffeur tijdens de rest van de reis een tiental ongelukken steeds op het nippertje kon vermijden kwamen we rond 13:00 uur aan in ons hotel. Alles zag er prima uit. Na de lunch even rusten en om 16:00 uur werd Bert uitgezwaaid voor een fietstocht. De fietstocht voerde door het binnenland langs een tempel, we bezochten een boerenfamilie en ten slootte kregen we een rondleiding door een dorpje.de dorpelingen stonden klaar om op de foto te gaan tegen betaling. S'avonds bezochten we een vrolijke en kleurrijke folkloristische dansavond, waarbij dansen en klederdrachten uit verschillende staten van India te zien waren. Erg leuk.

Zondag 18 maart bezochten we de erotische tempels in Khajuraho. Na de Taj Mahal de meest bezochte toeristische trekpleister van India. Het was niet druk omdat het vandaag Hindoeïstisch nieuwjaar is. Eerst bezochten we echter een tempel van het Jainisme, een hindoeafsplitsing, die 2600 jaar geleden ontstond. Het oudste deel van het complex was 1000 jaar oud. Er waren schitterende zandstenen afbeeldingen van goden te zien, echter nog op een kuise manier. Daarna gingen we naar de echte erotische afbeeldingen die  tussen 900 en 1000 gebouwd zijn. Van de oorspronkelijke 85 tempels zijn er nog 25 over. Het zijn prachtige tempels, ter ere van de god Vishnu Laxmi, met diverse taferelen uit de Kamasutra. Er was letterlijk en figuurlijk warme belangstelling voor. Alle rangen en standjes waren aanwezig. Daarna gingen we terug naar ons hotel en hadden we de rest van de dag vrij. De rest van ons gezelschap vertrekt morgenvroeg om 6:00 uur voor een lange en zeer vermoeiende busreiziger van 12 tot 14 uur over een heel slechte weg naar Varanasi. Wij zijn blij dat we, met nog een ander stel, deze reis per vliegtuig afleggen. Een uurtje vliegen voor ons easy going dus.

Hartelijke groet RIEDJEBE

1. Ellen:
    18 maart 2018
    Weer een mooi verhaal weer een hoop te vertellen hebben jullie weer.
    Liefs
    Paul,Ellen,Lukas en Isa.
  2. Jacqueline:
    Leuk hoor lekker genieten😍😍😍
  3. Peet:
    18 maart 2018
    Gezellig naar Varanasi. Veel sterkte daar in het openlucht crematorium van de Hindu mensen. Een heel bijzondere plek op aarde. Dat wel.
  4. Len:
    18 maart 2018
    Al weer een leuk verslag met mooie informatie over de foto’s die wij al reeds bewonderd hebben.
    Goede vlucht en tot ziens bij het volgende verslag.
  5. Lydia:
    18 maart 2018
    Ha, wat een bikkel die Bert! Het lijkt Fata Morgana wel uit de Efteling. Een sprookjes wereld. Mooie foto's! Het is weer een leuk verhaal geworden. Bedankt! Moeten jullie toch altijd even voor gaan zitten. Voor jullie zelf natuurlijk ook leuk om terug te lezen als jullie weer in ons (nog steeds te) koude kikkerlandje zijn. Lieve groetjes. 😘😘😘
  6. Leny:
    18 maart 2018
    Was weer leuk om te lezen....voor morgen een hele goede vlucht..groetjes.
  7. Jan en Lia:
    18 maart 2018
    Bedankt voor het leuke verslag en de mooie foto's! Goede vlucht morgen!
  8. Y.G.M. korver:
    19 maart 2018
    Geweldig jongens. Wat een boeiend verslag alweer. En dan die moedige Bert op die hypermoderne fiets in die hitte! Hebben wij destijds ook gedaan in Sri Lanka, heavy!! Jullie hebben toch zeker al geëxperimenteerd met de Kamasutra "collage?" Hahaha. Veel plezier nog en ik kijk uit naar het vervolg
  9. Y.G.M. korver:
    19 maart 2018
    Geweldig jongens, wat een heerlijk avontuur! Vooral ook die foto van moedige Bert in die hitte. TOPPIE!!! Ik geniet er elke keer weer van en moet dan terugdenken aan onze reizen. Jullie hebben toch zeker al geëxperimenteer met die mooie Kamasutra "collage?" Hahahahaha. Veel plezier nog.