Namaste/goodbye India hello Nepal

25 maart 2018 - Chitwan National Park, Nepal

donderdag 22 maart. We vertrokken om 6:00 uur uit Varanasi richting Nepal. Het was een reis van 370 km. naar Lumbini. Na een lange en vermoeiende reis over af en toe zeer slechte weg, kwamen we om 18.00 uur in de "hemel": hotel Nirvana bij Lumbini. Aardig hotel waar regelmatig de verlichting uitviel. Dat had buddha nog niet geregeld, ondanks het feit dat hij in Nepal de verlichting kreeg. Later deed Philips dit beter. De klok moesten we 15 minuten vooruitzetten.

Vrijdag 23 maart

Alweer een vroegertje. Om 7.00 uur zaten we in de bus naar Lumbini, de geboorteplaats van Buddha. Onderweg gaf de Nepalese gids Robin wat informatie over Nepal.

NEPAL betekent volgens hem: Never End Peace And Loving. Mooi gevonden. Hij liet ons verder de Mantar horen, die kenmerkend is voor het buddhisme en die je overal in Nepal kunt horen. De titel is: "Om Mane Padme Hum" . De Engelsen maakten daar later van "o mammy take me home".

Bij de geboorteplaats van Buddha zag het helemaal oranje door mediterende monniken. Het leek wel of het Nederlands elftal moest spelen. Ook hadden ze overal gekleurde vlaggetjes voor ons opgehangen. We zagen de boom, waar Buddha,s moeder van hem bevallen was in 623 voor christus. Het is een van de plaatsen in Nepal, die op de werelderfgoedlijst staan. Terug naar de bus werden we vergezeld van een stelletje apen. Overigens is Nepal overwegend een Hindoeïstisch land, slechts 9 procent is buddhistisch. Op naar ons koffie en theeadres. De weg erheen liep door de bergen. Er was een zandverschuiving geweest door erosie omdat de mensen hout kappen om op te koken. Met de nodige moeite passeerden we honderden vrachtwagens, die in de tegenovergestelde richting geen kant op konden. Een vlucht of pechstrook was er niet. Arme chauffeurs. Rond 13:00 uur kwamen we aan in ons hotel in Chitwan National Parc. Hier hebben we 2 dagen volpension. 'sMiddags deden we niet mee met de kanotocht waarbij je gezellig van dichtbij krokodillen kon zien. We maakten een relaxte wandeling door het dorp. Het is er vrij toeristisch, met enkel backpackers en oudere jongeren, wij dus. Daarna een wijntje en biertje in de tuin van het hotel. De kamers liggen in een parkachtig landschap. De airco doet het pas vanaf 20:00 uur 's avonds. De vorige avond was er nog een neushoorn op het terrein geweest. Hij had een verstopte neus en was hem aan het zoeken. Toch maar even de sloten van onze deur controleren.

Zaterdag 24

1. Y.G.M. korver:
    25 maart 2018
    Hoi lieve avonturiers. Wat een geweldig verslag alweer en schitterende foto's!!! Bedankt en nog effe verder genieten. SUCCES en vooral veel plezier. Lieve groetjes Yvon
  2. Suus:
    25 maart 2018
    Heerlijk om van afstand mee te genieten. X
  3. Len:
    25 maart 2018
    Wat een leuk verslag. Veel plezier nog de komende dagen.
  4. Gerda:
    25 maart 2018
    De reistijden zijn geloof ik wel erg lang, maar aan het reisverslag en de foto’s te zien loont zich dat wel, geniet er van 👍🏼
  5. Jan en Lia:
    25 maart 2018
    Bedankt voor het leuke verslag en de mooie foto's! Wat zien jullie veel en wat maken jullie veel mee. Liefs
  6. Leny:
    25 maart 2018
    Geweldig weer om vanaf hier alles te volgen.....was weer leuk om te lezen...
    wens jullie nog een fantastische tijd!!! Groetjes Leny